A Chief Data Officer(CDO) viszonylag új szerepkör, aminek jelentősége a vállalati adatvagyon felértékelődésével együtt növekszik. Idehaza főként a nagyvállalatoknál találunk dedikált CDO-t, a kisebb szervezeteknél jellemzően egy-egy felsővezető vagy tulajdonos vállalja magára ezt a szerepkört.
Középpontban az innovatív feladatok
Még ha foglalkoztattak is korábban egy vállalatnál adatvagyon-gazdálkodási vezetőt, a szerepköre mára megváltozott – mondja Jitesh Ghai, a terület egyik legismertebb szakértője, az amerikai Informatica alelnöke. A legnagyobb változás: “védekezés” (szabályoknak való megfelelés, és biztonság) helyett “támadásba” (innováció és üzleti célok támogatása) lendültek a CDO-k.
A NewVantage Partners felmérése is alátámasztja ezt a váltást: míg 2009. és 2012. között az adatvagyon-gazdálkodásért felelős vezetők főleg a szabályozásoknak való megfelelőséggel foglalkoztak, jelenleg munkaidejük több mint felét (55 százalék) innovatív, stratégiai feladatokkal töltik.
“Az adat az új olaj” szlogenmanapság a vezető gazdasági lapok címoldalán bukkan fel. Ez érzékelteti, hogy vállalatok elkezdtek az adatra innovációs platformként tekinteni. Emiatt a CDO szerepe is átalakul: belső szolgáltatóból egyre inkább üzleti vezetővé válik: nemcsak a jogszabályi megfelelést biztosítja és a működési hatékonyságot javítja, hanem az új termékek, szolgáltatások kialakításában, az ügyfelek megtartásában is kikerülhetetlen.
Formálódó szerepkör
Az Informatica-IDC tanulmánya szerint az adatvagyon-gazdálkodási vezetők KPI-jának 80 százaléka olyan üzleti célokhoz kapcsolódik, mint a működési hatékonyság, az ügyfél-elégedettség, az adatvédelem, az innováció, a bevételek növelése és a produktivitás. Ezek alapján úgy tűnik, a CDO szerepkörén nincs mit változtatni, a valóság azonban mást mutat.
A NewVantage Partners felmérése szerint a vállalatok alig 28 százalékánál tiszta és világos a CDO szerepköre. A cégek közel fele (49 százalék) úgy véli, a feladatkör még fejlődik, kialakulóban van.
A legnagyobb gondot az jelenti, hogy a vállalatokon belül nincs egyetértés abban, hogy pontosan ki is felelős az adatokért. A szervezetek csupán 40,2 százalékánál a CDO ez a személy. Az esetek 11 százalékában a CIO felügyeli az adatokat, 12 százalékban valamelyik másik felsővezető feladatai közé tartozik, míg a vállalatok negyedénél (26,8 százalék) nincs egy közös felelős.
A vállalatok 70 százaléka nagyobb mértékben szeretne adatvezérelt lenni, a legtöbben azonban csak kevéssé tudják kihasználni az adataikban rejlő lehetőségeket. A felmérés szerint ez jórészt annak köszönhető, hogy a CDO-kkal szemben támasztott, egyre bővülő elvárásoknak rosszak a prioritásai.
A Chief Data Officer (CDO): a digitális transzformáció sarokköve
A CDO-k jelentik az üzlet és az IT közötti kapcsolódási pontot. A CDO csapata az üzleti követelményeket adat-követelményekre fordítja le az IT osztálynak, az üzleti szereplőknek pedig elmagyarázza, mit és mennyi idő alatt lehet a technológiai korlátok között a gyakorlatban megvalósítani. Az adatvagyon-gazdálkodási vezető tehát egyfajta tanácsadó és kapcsolódási pont az IT és az üzlet számára egyaránt.
Az adatvagyon-gazdálkodási vezető feladatai
A szervezetek eltérő feladatokat bíznak a CDO-ra. Az üzleti prioritásoktól függően egy adatvagyon-gazdálkodási vezető az alkalmazottak, az üzleti infrastruktúra és az ügyfelek adataiért is felelős lehet. A CDO feladata lehet, hogy a nyers adatból értéknövelt információs “vagyontárgyakat” alkosson, mint például egy dashboard vagy egy gépi tanulási modell.
A CDO feladata kollégáit olyan adatokkal, jelentésekkel támogatni, melyek a mindennapos döntéshozatalt megkönnyítik. Emellett olyan oktatást és önkiszolgáló eszközöket kell bevezetnie, amik a felhasználókat képessé teszik az adatok hatékony és önálló elemzésére, értelmezésére. Egy jó CDO képes olyan vállalati kultúrát teremteni, ahol az adatok az üzleti élet, és végső soron a digitális vállalat alapját képezik.
A Chief Data Officer (CDO) és az adatvédelem
Az érzékeny adatok kezelésére a társadalom egyre inkább figyel, a szabályozás egyre szigorúbb, így az adatvédelem súlya is egyre nő a vállalatok életében. Az Adatvédelmi Tisztviselő felelőssége a belső szabályzatok és folyamatok kidolgozása, betartatása, ellenőrzése – de a CDO közreműködése nélkül e dokumentumok csupán a polcon porosodnának. A CDO és adatmenedzsment csapata kell ahhoz, hogy a GDPR megkövetelte vállalati adatvédelmi szabályzatokat implementálják is, és operacionalizálva a mindennapi vállalati részévé váljanak.
Mint a vállalatfejlesztés egyik legfontosabb projektjének szakértője, a CDO egyre komolyabb felhatalmazáshoz és nagyobb hatáskörhöz jut a szervezeten belül. A Gartner prognózisa szerint a CDO feladatköre a jövőben még tovább bővül:
- A mai CDO 1.0 még az adatmenedzsmentre fókuszál.
- A CDO 2.0 emellett átveszi az adatelemző csapat vezetését is. Bár az IT-ra bízza a szükséges képességek biztosítását, de ő felel a data pipe-ok, adat platformok, data lake-ek és adattárházak kialakításáért, és az üzlet által igényelt jelentések, elemzések szolgáltatásáért.
- A CDO 3.0 a vállalat stratégiában gondolkodik: a cég digitális transzformációjának aktív részese, gyakran formális vezetője
- Végül, a CDO 4.0 a digitális termékkel foglalkozó teljes üzletágat vezeti, annak eredményességéért felelős.
Az adatgazdálkodás csapatmunka
A mai CDO-k viszonylag kis csapattal dolgoznak, az Informatica-IDC által készített tanulmány szerint 71 százalékuk négy vagy még kevesebb data steward-dal, annak ellenére, hogy rengeteg a projekt, és a felelősség.
“Az adatvagyon-gazdálkodási vezető, CDO gyakran a szükségesnél kisebb keretből gazdálkodik. Kis csapatuk van, és nagyon kell figyelniük, hogy ne aprózzák fel magukat. A legjobb gyakorlat az, hogy ha projektjeiket a vállalat legfontosabb üzleti céljait követve rangsorolják. Így nagyobb eséllyel jutnak hozzá a működésükhöz szükséges erőforrásokhoz” – tanácsolja Ghai. Ehhez meg kell nyerni többi kollégát is, így az adatalapú gondolkodás, az adatvagyon-gazdálkodás közös prioritássá válhat.
Közvetlen kapcsolat a CEO-val
Kritikus kérdés, hogy a CDO pontosan hol helyezkedik el a vállalati hierarchiában. Régebben a CDO-k nemigen kaptak felsővezetői támogatást, de ez szerencsére változóban van. Ahogy a vállalatok egyre érettebben használják fel az adataikat, megtanulják, hogy tenniük is kell azért, hogy megfelelő adatokhoz juthassanak. Ezért az adatvagyon-gazdálkodási vezető tipikusan annak az üzleti részlegnek jelent, amelyik legkritikusabbnak érzi az adatokat a működését illetően. A vállalat adat-, és digitális transzformációs érettségi fokától függően ez a marketing vezető, az értékesítési igazgató, vagy maga a CEO lehet.
Cég helyett digitális munkahely
A vállalati stratégiát és innovációt átalakító CDO-k számára talán a legnehezebb kihívás adattudatos gondolkodásra megtanítani a saját szervezetüket. A szokványos gondolkodás helyett a jövőben az jelent értéket a vállalat számára, ha a kollégák adat-kérdéseket tesznek fel, információban és a belőlük kinyerhető értékben gondolkodnak. Ez a közös gondolkodás és elemzés viszi előre a teljes szervezetet, ez alapozza meg a versenyképes digitális munkahelyet.
0 hozzászólás
You must log in to post a comment.