Hogyan alakítsunk ki adatvezérelt vállalatot?

2021.04.06 | Adatigazgatás - Data Governance, Adatmenedzsment

Olvasási idő: 2 perc

 Az adatvezérelt vállalat, nem egy íróasztalom megszületett elméleti koncepció, hanem a gyakorlatban kialakult modell. Vendégszerzőnk az elmúlt években intenzív, adatokhoz kapcsolódó termékekkel foglalkozott különböző szektorokban. Ott szerzett  tapasztalatait az alábbiakban foglalta össze: 

1. Ha algoritmusokkal dolgozunk, a fő mozgatórugó a probléma legyen, ne a technológia.

2. Problémamegoldáskor értsük meg a folyamatot, mielőtt egy kontextusba nem illő módszert próbálnánk meg erőltetni.

3. A folyamat megértéséhez pedig a dolgozók napi feladatait kell ismerni.

4. Ahhoz, hogy hatékonyan tudjunk együttműködni a dolgozókkal, tisztelnünk kell őket és a tudásukat. Ennek hiánya a projekt kudarcához vezethet.

5. A megoldásnak fel kell használnia a dolgozók rálátását a folyamatokra. Ha ők úgy érzik, hogy részesei a megoldás kialakításának, jobb munkát fognak végezni.

6. A nagy szervezetekben az írásba fektetett folyamatok önmagukban nem fogják megváltoztatni az alkalmazottak által megszokott munkamenetet. Rengeteg kommunikáció kell ahhoz, hogy ez működjön.

7. A megoldással új lehetőségeket kell teremteni az alkalmazottaknak, és meg kell tanítani őket, hogyan használják ezeket.

8. A technológia segítségével a tanulási folyamatokat néhány évről akár néhány hónapra lehet csökkenteni.

9. A technológia segítségével megszabadulhatunk egyes függőségektől, és idővel önfenntartó megoldásokat építhetünk ki.

10. Iteratívan fejlesszen, és lépésenként javítsa a projektet/terméket.

Ezt a 10 pontot kell szem előtt tartani intenzív, adatokhoz kapcsolódó termékek fejlesztésénél. Ezek segíthetnek egy adatvezérelt vállalat kialakításában. Érdemes azonban figyelembe venni, hogy egy nagy szervezetnél projektek tucatjaira van szükség ahhoz, hogy a kultúraváltás végbemenjen. Az adat- és a “vélemény-vezérelt” vállalat között a különbséget a vállalati kultúra jelenti. A kultúra az alkalmazottak gondolataiban él, és arról szól, hogy ők hogyan gondolkoznak és dolgoznak nap mint nap.

Az átalakulás során segíteni kell az alkalmazottakat szokásaik megváltoztatásában, és meg kell mutatni nekik, hogyan tudják a rendelkezésre álló eszközökkel javítani a mindennapi folyamatokat. Ahhoz, hogy részesei legyenek a változásnak, lehetőségeket kell számukra teremteni, be kell őket vonni és meg kell nekik mutatni, hogy a megoldásokat ők maguk is képesek alkalmazni a munkájukban.

Egy “vélemény-vezérelt” vállalat vezérigazgatójaként könnyen találhat olyan tanácsadókat, akik azt ígérik, hogy egy éven vagy akár pár hónapon belül át lehet alakulni adatvezérelt vállalattá. Az igazság azonban az, hogy, ebből semmi nem fog megvalósulni, ha nem emelik ki a kultúrát, mint az egész folyamat mozgatórugóját. Ezek a tanácsadók először valószínűleg az emberek napi munkáját segítő termékeket fogják bevezetni. Ez rendben is van, de, ha nem foglalkoznak kiemelten a kulturális hozzáállással, akkor elbukik az egész projekt, és semmi hozadéka nem lesz a rá fordított összegeknek.

Több éves tapasztalatra alapozott javaslatom, hogy az erőforrásokat az alkalmazottakra fordítsa, de ne csak egy pár kiválasztottra, hanem valamennyiükre. Tanítsa őket, segítsen nekik máshogy gondolkozni, és persze legyen ön az első, aki változik. Egy átalakítási projektnek nincsen jobb arca, mint a vezérigazgató maga.

A cikk szerzője Miguel Diaz, Global Head of Data Engineering, RappiBank Columbia. A legtöbb munkatapasztalatát a legnagyobb kolumbiai vállalatoknak dolgozva szerezte. Megfordult a banki, az egészségügyi, a telekom, a kiskereskedelmi és az állami szektorban is. Jelenleg a Rappinál, az első kolumbiai “unikornisnál”, az egyik leggyorsabban növekvő dél-amerikai startupnál dolgozik.

Az írás eredetileg a CDO Magazine-ban jelent meg.

0 hozzászólás